دانش تبلیغات

مدیریت زمان کلید اساسی ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر

مدیریت زمان

مدیریت زمان چیزی بیش از اداره فعالیت ها در طول زمان می باشد ، مدیریت زمان به نوعی مدیریت خود است .مدیریت زمان شامل مهارت های برنامه ریزی کردن ، سازماندهی اجرا و کنترل کردن است . مدیریت زمان روش های استفاده بهتر از زمانی است که در دسترس ماست

فرمول مدیریت زمان

در یک فرمول می توان مدیریت زمان را این گونه تعریف کرد ؛ واکنش مناسب در مقابل ضایع کنندگان وقت + برنامه ریزی منظم زمانی و هماهنگی مدیریت زمان

از آنجایی که ارزش زمان و عبور دقیقه های ساعت روی دیوار با ارزش عمر انسان رابطه تنگاتنگی دارد و از آنجا که حرکت ثانیه گرد ساعت در هر لحظه به معنای گذر عمر ماست
در این مقاله قصد دارییم توجه شما را بیشتر روی ساعت دیواری، که در هر خانه ای دست کم یک عدد وجود دارد بیشتر جلب کنیم و شما بیشتر با ساعت دیواری منزل خود دوست باشید .

ارزش زمان خود را می دانی!

اگر انسان ارزش زمان خود را دریابد و تلاش خود را برای استفاده بهینه از زمان داشته باشد ، هرگز روزی فرا نمی رسد که خود را سرزنش کند که چرا به ارزش ساعت و زمان های خود را نداشته ام .

بعضی از افراد برای رسیدن به اهداف خود آنقدر مسیر پرفراز و نشیبی را در نظر می گیرند که در همان آغاز کار انگیزه خود را از دست می دهند و ادامه راه منصرف می شوند . در صورتی که با مدیرت زمان می توان راه را برای خود هموار کرد و به هدف خود راحت از چیزی که فکر می کردید دست یابید .

وقتی به افراد اطراف خود نگاه می کنیم متوجه می شویم که بعضی از آنها به خاطر داشتن برنامه ریزی و مدیریت زمان به موفقیت های بزرگی در زندگی خود دست پیدا می کنند و بعضی دیگر به علت عدم برنامه ریزی و مدیرت زمان با شکست های مواجه می شوند که در نهایت به خود فرد و ارزشی که برای وقت و زمان خود تعیین کرده برمی گردد .

مدیریت زمان

مدیریت زمان

در آخر برای به رسیدن به اهداف بزرگی که برای زندگی خود تعیین کرده ایم ، بیشترین طول این مسیر را زمان در بر گرفته است پس می توان با مدیریت زمان این راه طولانی را برای خود کوتاه کنیم .

لطفاً مقاله  ” ایده هنری خود را به هدیه تبلیغاتی خلاقانه تبدیل کنید  ” مطالعه نمایید .

ساعت و زمان از کی به وجود آمده است؟

آیا شما می دانید زمان از کی به وجود آمده است ، به نظر می رسد که زمان به شکلی که در حال حاضر آن را درک می کنیم ، از لحظه انفجار بزرگ و با جدا شدن ذرات از هم به وجود آمده است

 شاید تا زمانی که دوباره این ذرات به اتصال پیدا کنند ادامه داشته باشد . پس ارزش این را دارد که قدری در مورد ساعت و زمانی که در اختیار دارییم تامل کنیم ! ولی با پرداختن به این موضوع آیا لذت واقعی گذر عمر را از دست می دهیم ؟

پرسیدن این دسته از سوالات بستگی به نگرش و دید ما به زندگی و اهدافی که در این مسیر برای خود در نظر گرفته ایم دارد . اگر شما تولد خود را یک معجزه می دانید و از عمری که در طول زندگی صرف کرده اید احساس رضایت می کنید ، شما وارد راه درستی برای مدیریت زمان و ارزش گذاشتن به وقت و ثانیه های ساعت که گذر عمر شما هست شده اید .

طبق نقل قول از کتاب ساعت بیست و پنج نوشته رویا طاهری و ساسان قرمزی . ارزش و اهمیت واقعی زمان را چه کسی می داند ؟ شاد ارزش واقعی را تنها افرادی یک روز دیگر زنده اند ، درک می کنند . افرادی که می دانند با صرف زمان بسیار کی ، چه کارهای مفیدی را می توانستند انجام دهند ولی نداده اند .

برای اینکه ارزش وقت و زمان را بهتر ردک کنیم مصادیق زیر می توانند ارزشمند باشند :

برای دانستن ارزش یک سال ، می توان از دانش آموزی که در امتحانات آخر سال نمره نیاورده سوال پرسید .

برای دانستن ارزش یک هفته ، از سردبیر یک هفته نامه سوال پرسید .

برای ارزش یک ساعت ، از عاشقانی که در انتظار دیدن یکدیگر هستند سوال پرسید .

ارزش یک دقیقه را کسی که از قطار جا مانده درک می کند

ارزش یک ثانیه را کسی که از یک خطر در لحظه آخر جان سالم به در برده می تواند درک کند و در آخر ارزش یک میلی ثانیه را کسی که در مسابقات المپیک مدال نقره به دست آورده ، می تواند درک کند .

برای هر فردی در تمام عرصه های زندگی ، زمان ارزشی فرا طلایی دارد .ولی نکته مهم اینجاست که قبل از وارد شدن به حیطه برنامه ریزی و مدیرت زمان برای رسیدن به اهداف باید خصوصیات زمان را شناخت.

بر روی مدار ساعت خود تنظیم شوید

در کل زمان یک پدیده کاملاً شخصی است و تنها خود شخص مصرف کننده زمانش می باشد و هیچ شخص دیگری نمی تواند از زمان او استفاده کند و نکته جالب اینجاست که زمان قابل ذخیره شدن و قرض دادنی نیست و افراد به صورت یکسان از آن بهره مند هستند . بنابراین تنها راه ارتباط با زمان، استفاده درست از آن می باشد .

وقت و ساعت شما با ارزش ترین دارایی موجود برای هر فرد می باشد و قابل مقایسه با سایر دارایی ها نمی باشد . ” زمان ” این منبع ناپیدا و محدود با بقیه متفاوت بوده و یگانه و بی مانند می باشد .

مدیریت زمان بر مدار ساعت

مدیریت زمان بر مدار ساعت

هر چند زمان به مقدار زیاد وجود دارد و اهمیتی ندارد که با آن چه می کنید ، اما نمی توانید تغییراتی را که در سایر منابع ایجاد می کنید ، در این مورد هم بکار ببرید . در حالت عادی زمان و عقربه های ساعت مچی یا دیواری شما کند تر یا تندتر از حد معمول حرکت نمی کنند .

اگر به ساعت دیواری منزل خود نگاهی بکنید 60 ثانیه در هر دقیقه و 3600 ثانیه در هر ساعت و 86400 ثانیه در هر شبانه روز ؛ که تنها تفاوت افراد در نحوه استفاده و مصرف کردن آن است .

نویسنده کتاب ساعت بیست و پنچ ادعایی نمی کند که قصد بهتر کردن زندگی شما را دارد زیرا در نهایت این شما هستید که انتخاب می کنید با ساعت  و لحظه های زندگی خود چه تدبیری داشته باشید . مدیریت زمان باید بر این اساس باشد که چطور روزهایمان را خوب و کامل سپری می کنیم و پرداختن به کارهای بیهوده و بی ثمر چقدر زمانتات را تلف می کند ؟

ثانیه های ساعت با احساس شما در ارتباط هستند

اگر شما مشغول فعالیت و کاری باشید که از انجام آن احساس ناخوشایندی داشته باشید یک دقیقه ساعت برایتان یه عمر می گذرد و همان زمان را اگر مشغول فعالیت و کار مورد علاقه خود باشید متوجه گذر عقربه های ساعت نخواهید شد . این دو عبارت بدین معنی است که زمان از احساس نشآت می گیرد . اما آیا این وافعاً درست است ؟!!

سوالات اساسی برای مدیریت زمان

مدیریت زمان علمی ، برنامه ریزی برای انجام سلسله ای از اقدامات و تصمیمات است که بر پایه سوالات زیر شکل گرفته است :

چه می خواهم انجام دهم؟

کارم تا چه وقت باید پایان بپذیرد؟

ابتدا باید چه کاری انجام دهم ؟

زودترین زمانی که می توانم آغاز کنم ، چه وقت است ؟

کدام هدف برای انجام فعالیت مهم تر است ؟

وقتی یکی از اهدام با یکی دیگر از آن ها تداخل پیدا کند چه باید بکنم ؟

چه کسی می تواند به من کمک کند و چگونه ؟

چگونه می توانم پیشرفتم را زیر نظر داشته باشم ، به طوری که اطمینان یابم تا هنگامی که به اهدافم برسم ، تعلل و انحرافی نداشته باشم ؟

با مدیریت زمان در کارکنان خود ایجاد انگیزه کنید

مدیریت زمان ، یعنی استفاده درست از فرصت های تازه ، برای بارور کردن سازمان و تولید بیشتر .که در این زمینه فرهنگ حاکم بر سازمان نقش اساسی دارد .

 

برای اینکه کارکنان شما متوجه اهمیت و ضروریت زمان بشوند باید در آنها ایجاد انگیزه کنید و بعد نتایج کار را مورد ارزیابی قرار داد .ولی یک مدیر موفق اول باید محیط کاری را برای استفاده درست از زمان در نظر داشته باشد .

مدیران باید بدانند اثر بخشی زمان با میزان فعالیت ارتباطی ندارد . زیرا زمان به خودی خود یکی از عوامل استرس زا می باشد .در دنیای امروز وقت بسیار باارزش است و قصور در برنامه ریزی تعداد بحران ها را در حیات مدیریت افزایش می دهد.

چطور از مدیریت زمان اجتناب می کنیم ؟

این جمله ها را از افراد زیادی می شنویییم : من وقت ندارم و یا اینکه اگر روز 36 ساعت بود چه کارهایی انجام می دادم ؟این جملات راه را برای توجیه کردن و فرار از مدیریت زمان باز می کنند .

طبق اطلاعات به دست آمده از 168 ساعت زمانی که در هفته دارییم و با توجه به اینکه این زمان برای همه افراد در هر طبقه اجتماعی یکسان است مشخص شده که نصف وقت ما صرف کارهای شخصی می شود و 1/4 آن در محیط کار سپری می شود 40 ساعت زمان باقی می ماند برای کارهای دیگرمان

168 ساعت محدودیت نیست ، هرچند که باید کارهای مان را در این محدوده انجام دهیم ولی مدیر یک شرکت برای موفقیت در کسب و کار خود باید بداند که مدیریت زمان یعنی دانستن این موضوع که چه چیزی می خواهیم انجام دهیم .

اولویت بندی هایمان چگونه است و چگونه از وقت بهتر استفاده کنیم . و در نهایت به معنی استفاده موثر از منابع و راهی برای رسیدن موثر به اهداف است .

در ادامه با ما همراه باشید که مراحل و فرایند مدیریت زمان و نقش اساسی آن در حوزه کسب و کارتان را توضیح دهیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *